czwartek, 5 grudnia 2013

WILKI Z CALLA - Stephen King

Autor: Stephen King
Tytuł: Wilki z Calla
Tytuł oryginału: The Dark Tower V: Wolves of the Calla
Cykl. Mroczna Wieża. Tom V
Gatunek: Fantastyka
Liczba stron: 734
Wydawnictwo: Albatros, Warszawa 2004
ISBN: 8373591427
Ocena: 7/10 (bardzo dobra)

"Niech twój pierwszy dzień w piekle trwa dziesięć tysięcy lat i będzie najkrótszy".

"Wilki z Calla" to już piąty tom serii Mrocznej Wieży. Postanowiłam wytrwale kontynuować swoje przygody z powyższym cyklem, gdyż wsiąkłam ten świat. Ten tom jest wyjątkowy, dlatego, że został napisany po bardzo poważnym wypadku autora. Nasuwa się zatem pytanie, czy ten wypadek miał wpływ na jakość wykonania tego tomu? Nie ma co ukrywać, że tak. Autor oczywiście nie oszczędzał na słowach i szczegółach co można zauważyć po ilości stron ;) Ale przejdźmy do rzeczy.

Głównymi bohaterami pozostają dalej: Roland, Jake, Susannah, Edd i oczywiście Ej. Ka-tet kontynuuje swoją wyprawę do Mrocznej Wieży, ale najpierw trzeba pokonać pewne trudności. Otóż po dotarciu do miasteczka Calla, nasza czwórka, a właściwie piątka (trzeba doliczyć tutaj Eja) zostaje poproszona o pomoc. Mieszkańcy od lat borykają się z poważnym problemem, bowiem co jakiś czas nawiedzają ich najeźdźcy w maskach wilków. Mają w tym swój cel, ponieważ "kradną" dzieci, a dokładnie mówiąc jedno z pary bliźniąt, po czym oddają je upośledzone. Społeczność jest podzielona między sobą, jedni nie wierzą w pokonanie Wilków, drudzy zawierzają Rolandowi i jego przyjaciołom. Zatem przed Ka-tet ważna misja, trzeba ułożyć plan, niestety w wyniku podziału ludności, nie można wierzyć i zaangażować wszystkich mieszkańców. W tej części ukazuje się także postać kobiety Mia, która jest kolejnym wcieleniem Susannah, która spodziewa się dziecka. Również w tym tomie King postanowił przenieść nas powtórnie do Nowego Jorku, gdzie jak wiemy duże znaczenie ma róża, a także ponownie spotkamy się z księgarzem Towerem.

Na początku wspomniałam, że piętno wypadku odcisnęło na tej powieści swój ślad. Autor wykorzystuje tutaj liczby 19, 99, 1999. Nie są one przypadkowe, bowiem właśnie 19-tego dnia miesiąca 1999 roku doszło do wypadku. Tom ten jest wyjątkowy także pod innym względem, ponieważ autor inspirował się filmem Kurosawy "Siedmiu samurajów". King w tym tomie wykorzystał pop kulturę i fani postaci Harrego Pottera, mogą tutaj odnaleźć jego cząstkę, osobiście odebrałam to z przymrużeniem oka, ale uśmiech na twarzy się pojawił.

Przeczytałam 5 tomów tej rozwlekłej sagi i wciąż nie umiem jednoznacznie stwierdzić, który tom podobał się najbardziej, jednak tutaj pojedynek bym toczyła między tomem czwarty, a po powyższym. Oba są przegadane, jak to King potrafi, ale jak się wniknie w ten świat to uwierzcie, że nie wiadomo kiedy się kończy.

Cykl mroczna Wieża:
1. Roland (przeczytaj)
2. Powołanie trójki (przeczytaj)
3. Ziemie jałowe (przeczytaj)
4. Czarnoksiężnik i kryształ (przeczytaj)
4.5.Wiatr przez dziurkę od klucza
5. Wilki z Calla
6. Pieśń o Susannah
7. Mroczna Wieża

Stephen King ur. w 1947 roku w Portland. Jest to najwybitniejszy twórca literatury horroru. Po studiach postanowił uczyć języka angielskiego. Jego przygoda z pisaniem zaczęła się pod koniec lat 60-tych. Jego pierwsza powieść "Carrie" cieszyła się już dużym sukcesem i tak powstały kolejne m.in " Lśnienie", "Misery", "Sklepik z marzeniami", "Desperacja". Pisarz w swoim dorobku posiada ponad 30 powieści. Większość powieści możemy oglądać na ekranach m.in "Lśnienie", "Christine", "Strefa śmierci", "Cujo", czy też "Zielona mila".

20 komentarzy:

  1. ja sama mam pierwszą cześć i 4 ostatnie od końca jakoś tak dziwnie;P i chcę zabrać się za tę serie, ale zawsze coś....recenzja mnie przekonuje że warto;) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To 4.5 różnie się podaje, czasami, jako ostatnie, ale prawidłowo chyba jest 4.5 :) Ach znam zawsze coś wskoczy innego i odkłada się i odkłada :P

      Usuń
  2. Kiedyś bym chciała przeczytać tą serię, ale musiałabym mieć dużo czasu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Święta racja, ale jak wciągniesz to nie przestaniesz czytać :P

      Usuń
  3. Mam w planach całą serię:) Nie lubię wspomnianego "przegadywania Kinga". "Bezsenność" strasznie zraziła mnie do autora...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do wszystkiego da się przyzwyczaić, na początku też mnie irytowało, ale w końcu przywykłam :)

      Usuń
  4. Cały cykl jeszcze przede mną. Spodziewam się dobrej rozrywki.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja nie znam tej serii, dziwne prawda? ;) nie ma co się martwić wszystko przede mną, na pewno kiedyś po nią sięgnę:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie kiedyś przeczytam cały cykl. Brzmi bardzo zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam twórczość Stephena Kinga, ale jakoś ten cykl mnie odstrasza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spora liczba tomów, ale opasłe są tylko 2 z tego co zauważyłam , właśnie 4 i 5 :) widzisz zatem nie ma czego się bać :)

      Usuń
  8. Mam ostatnio ochotę na Kinga ale na nic nie mogę się zdecydować.. Chyba jednak postawię na którąś z tegorocznych nowości :) Wszystko w swoim czasie..
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie na konkurs!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dosyć płodny pisarz, faktycznie trudno się zdecydować, byłam niedawno w bibliotece i patrzyłam na półkę, gdzie połowa to książki tylko jego autorstwa, ostatecznie nie zdecydowałam się na nic, musimy od siebie odpocząć ):

      Usuń
  9. Przyznam, że nie zwiodłam się na "Joylandzie" Kinga i nie wiem, czy sięgać po inne jego książki...

    Pozdrawiam, Anath

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam, ale sądzę, że cykl Mrocznej Wieży to zupełnie inna bajka ):

      Usuń
  10. Dość długo zabieram się za ten cykl i zabrać się nie mogę... A Kinga uwielbiam i mam nadzieję, że w końcu znajdę na tyle czasu i silnej woli, że i do "Wilków..." dotrę.

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku!
Dziękuje za odwiedziny i pozostawienie komentarza. Wszystkie są dla mnie cenne i czytane, chociaż nie zawsze udaje mi się na nie odpowiedzieć.
Zastrzegam sobie prawo do usuwania treści wulgarnych i obraźliwych skierowanych do mnie bądź moich czytelników.