czwartek, 16 marca 2017

MANIKIUR DLA NIEBOSZCZYKA - Daria Doncowa

Autor: Daria Doncowa
Tytuł: Manikiur dla nieboszczyka
Tytuł oryginału: Manikûr dla pokojčika
Cykl: Elampia Romanowa. Tom I
Wydawnictwo: Videograf II, Warszawa 2009
ISBN: 9788371836954
Ocena: 7.5/10 (bardzo dobra plus)

Myślę, że nie ma osoby, która by nie znała twórczości Joanny Chmielewskiej, lub chociażby o niej by nie słyszała. Jej książki są świetną alternatywną na kaca książkowego, gorszy dzień, czy też po prostu świetną rozrywką. Podążając tropem komedii kryminalnym natrafiłam na rosyjską autorkę Darię Doncową. 

"Manikiur dla nieboszczyka" to pierwsza z cyklu powieści kryminalnych autorki, którego bohaterką jest Eulampia Romanowa. Kobieta wiedzie życie jak w bajce, bogaty i zatroskany mąż, piękny dom, gosposia, brak obowiązków, jedyne co robi to czyta namiętnie kryminały, które są jej nieodzownym hobby. Pozornie udane życie okazuje się być fikcją. Pewnego dnia ktoś pod dom jej podrzuca nagranie. Eulampia po odtworzeniu video, załamuje się, gdyż na filmie widzi swojego męża z kochanką. Postanawia skończyć swoje nieudane życie i rzuca się pod nadjeżdżający samochód...



Bohaterka budzi się w domu kobiety o imieniu Katia, która ją potrąciła, a zarazem uratowała. A już nazajutrz Eulampia - zwana dalej Lampą zostaje wciągnięta w wir wydarzeń i ma okazję do realizacji marzeń - rozwikłania prawdziwej zagadki kryminalnej. W tym celu udaje się do niejakiego Konstantina Katukowa, aktora, który ma koncie liczne romanse. Problem w tym, że Lampa zastaje go martwego i postanawia przeprowadzić prywatne śledztwo. Podąża tropem jego podbojów, próbując znaleźć kobietę, która miała motyw, żeby go zabić. Przy okazji przeżywa różne zabawne perypetie, odkrywając ciekawą przeszłość denata, by w końcu dokonać zaskakującego odkrycia.

"Manikiur dla nieboszczyka", to książka, która jest połączeniem kryminału oraz komedii. Akcja powieści toczy się dość dynamicznie, oraz nieprzewidywalnie. Kreacja głównej bohaterki jest znakomita, bowiem Eulampia mimo swoich 36 lat, nie potrafiła nic zrobić. Mając gosposię w domu nie gotowała, nie cerowała, nie sprzątała, jedynie co robiła to namiętnie czytała kryminały. Może, więc zdziwić, że taka nieporadna osoba podejmuje się śledztwa na własną rękę. No i tu nasuwa się pytanie jak przenieść fikcyjną wiedzę i zamienić się prawdziwą milicjantkę. Lampa jednak ma już na to gotową receptę. A swoją ciekawą osobowością wpędzi w lawinę przygód i absurdalnych sytuacji.

Doncowa w swojej powieści zaskakuje zawiłą fabułą oraz bardzo dużą ilością bohaterów. Jednak poza Lampą, żadna z postaci nie wyróżnia się niczym szczególnym, co akurat w tym wypadku jest zaletą. Myślę, że powyższy tytuł jest ciekawym wyborem i odskocznią, dla osób, które mają dość grozy, strachu i nieszczęścia bohaterów. To także świetna propozycja na dni, kiedy za oknem występują anomalia pogodowe, a Wy szukacie czegoś lżejszego i z humorem. Polecam.

Daria Doncowa - rosyjska pisarka, tworząca głównie powieści kryminalne o zabarwieniu humorystycznym. Ukończyła wydział dziennikarski na uniwersytecie Łomonosowa w Moskwie. Pracowała jako dziennikarka, była lektorką niemieckiego i francuskiego. Od roku 1995 pisze "humorystyczne kryminały", które w Rosji zdobyły sobie ogromną popularność. Ogółem książki Doncowej wydano w łącznym nakładzie ok.100 milionów egzemplarzy. Mieszka w Moskwie, z mężem, dziećmi i ulubionymi psami.

Daria Doncowa
Daria Doncowa
Źródło



9 komentarzy:

  1. Kryminały nie bardzo mi pasują, aczkolwiek fabuła tej książki mnie zainteresowała, więc może w dalszej przyszłości się skusze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Chemielewską! Dlatego chętnie sprawdzę ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam o tej książce, ale wygląda na niczego sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Baaardzo lubię humor Chmielewskiej i innych polskich autorek, które piszą tzw. "czarne komedie". Mam do nich słabość. Nie słyszałam wcześniej o Doncowej, ale chętnie poznam jej książki. I się orzerwę przy takiej lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś w tej chwili nie mam ochoty na taką książkę, choć literaturę rosyjską bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i mile wspominam. Mnie Doncowa też skojarzyła się z Joanną Chmielewską.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wciągam na swoją listę, ta propozycja mi się podoba, czuję, że lektura wprost dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy tytuł :P Lubię komedie kryminalne, więc może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku!
Dziękuje za odwiedziny i pozostawienie komentarza. Wszystkie są dla mnie cenne i czytane, chociaż nie zawsze udaje mi się na nie odpowiedzieć.
Zastrzegam sobie prawo do usuwania treści wulgarnych i obraźliwych skierowanych do mnie bądź moich czytelników.